Teamsamarbejde – lær det og undgå konflikter
For at have et godt teamsamarbejde er det vigtigt:
- At rollerne i teamet er klart definerede
- At alle i teamet er gode til at samarbejde
- At teamet er gode til at lytte til hinanden
- At teamet har en god omgangstone
- At teamet er gode til at håndtere konflikter
- At teamet er opmærksomme på hinanden (stress)
- At holdninger og værdier respekteres
- At teamet respekterer hinanden som mennesker
- At teamet respekterer hinandens arbejdsopgaver
- At teamet hjælper og støtter hinanden
- At teamet er gode til at få uenigheder frem i lyset
- At teamet er gode til at tage den svære/nære samtale
Du/I vil få undervisning/træning i de nødvendige redskaber til bedre teamsamarbejde.
Kontakt StressCon på tlf. 20 67 59 54
Fokus på teamsamarbejde
Ved at holde fokus på et velfungerende teamsamarbejde skabes der et godt psykosocialt arbejdsmiljø. I et team skal både den enkelte og hele teamet fungere både arbejdsmæssigt og socialt. Det kan dog give nogle udfordringer, idet vi alle er forskellige. Det kan være:
- Mand/kvinde
- Holdninger
- Kompetencer
- Udseende
- Taler forskelligt
- Temperament
- Baggrund/kultur
- Evner til samarbejde
- Kropssprog/bevægelser
Positivt er forskelle forudsætningen for at man kan samarbejde, ved at bruge hinandens forskellige ressourcer og kompetencer. Negativt kan forskelle bl.a. skabe konflikter, misforståelser, mobning, uenigheder, jalousi og fordomme. At være bevidst om forskellighederne kan give en større forståelse og et bedre teamsamarbejde.