Konflikthåndtering

“Tal i vrede, og du har holdt den bedste tale, du nogensinde har fortrudt”

Konflikthåndtering – lær det og forøg trivslen

Konflikter mellem mennesker er uundgåelige, både på arbejdspladsen og i privatlivet. En konflikt behøver nødvendigvis ikke at være negativ. Positivt set kan konflikter skabe udvikling – det handler blot om at lære at håndtere konflikten.

Det kan være:

  • Personlige konflikter
  • Konflikter om ressourcer
  • Konflikter om forskellige værdier
  • Konflikter om forskellige metoder

Du/I vil få undervisning/træning i de nødvendige redskaber til bl.a. at blive opmærksom på en mulig konflikt, få indsigt i hvad du selv kan gøre så konflikten ikke udvikler sig, lære at håndtere konflikten samt få indsigt i egne reaktioner.

Kontakt StressCon på tlf: 20 67 59 54

Fokus på konflikthåndtering

Konflikter opleves for det meste som ubehagelige at forholde sig til, og derfor forsøger mange ofte at undertrykke en konflikt. Den bedste måde at løse en konflikt på, er ved at møde den åbent, erkende at der er uenighed samt håndtere den på en konstruktiv måde, så det bliver acceptabelt for begge parter.

Målet må være at kunne blive enige om at være uenige, med respekt for forskellighederne og undgå, at det udvikler sig til egentlige konflikter. Misforståelser kan også være en årsag til en konflikt. Her er det vigtigt at kunne tage en dialog, så misforståelserne kan ryddes af vejen.

Uløste konflikter kan udvikle sig til mobning, som kan være meget ubehageligt for den person det går ud over. At være udsat for mobning kan føre til stresssymptomer som bl.a. søvnbesvær, koncentrationsbesvær, manglende motivation og produktivitet samt angst, For det enkelte menneske kan det have ubehagelige konsekvenser på længere sigt.

På en arbejdsplads med åbenhed, tillid og respekt, er der ikke stor risiko for, at mobning findes.