Anerkendende kommunikation

“Tal i vrede, og du har holdt den bedste tale, du nogensinde har fortrudt”

Anerkendende kommunikation – lær det – og opnå større forståelse

Anerkendende kommunikation er vigtig for et godt samarbejde. Det kan være mellem leder og medarbejder, mellem medarbejderne og mellem medarbejdere og forældre/kunder m.v. I privatlivet er det også vigtigt med fokus på anerkendende kommunikation.

Anerkendende kommunikation kan:

  • Styrke teamsamarbejdet
  • Styrke en god dialog
  • Styrke motivationen og arbejdsglæden
  • Styrke fokus på dèt der virker
  • Styrke evnen til at give konstruktiv feedback
  • Styrke selvværd og selvtillid
  • Styrke dialogen ved den svære/nære samtale
  • Fremme trivslen på arbejdspladsen og privat
  • Formindske konflikter
  • Formindske stress

Mennesker er som regel gode til at have fokus på det der IKKE virker. Med en anerkendende tilgang og en anerkendende kommunikation, kommer du/I meget længere, både på arbejdspladsen og i privatlivet. Der er større chance for, at konflikter undgås.

Du/I vil få undervisning/træning i de nødvendige redskaber til anerkendende kommunikation både på arbejdspladsen og privat

Kontakt StressCon på tlf. 20 67 59 54

Fokus på anerkendende kommunikation

Med anerkendende kommunikation i såvel arbejdslivet som i privatlivet, opnår man en samtale med fokus på det positive. Og det er det positive, der giver energi, engagement og glæde i hverdagen. Der kommer fokus på udviklingsmuligheder i stedet for begrænsninger. På arbejdspladsen skaber anerkendelse motivation og arbejdsglæde og giver positive resultater.  Måden der tales på, har en stor indvirkning på det enkelte menneske. Vi er ansvarlige for det vi sender ud, vi kan dog ikke være ansvarlige for den måde modtageren opfatter det sagte på. Når det sagte formuleres positivt, er der meget stor chance for, at modtageren også opfatter det positivt.

Det andet menneske vil føle sig:

  • anerkendt som menneske og som medarbejder
  • set, hørt og taget alvorligt
  • respekteret
  • og vil vokse både professionelt og personligt

At bruge anerkendende kommunikation og give positiv feedback, er en læringsproces for mange, det er ikke noget vi er vant til. Vi har alle vores forskellige måder at agere på og vores forskellige måder at reagere på, alt efter hvem vi er som mennesker. Ved at være nysgerrige, undersøgende og bruge kommunikationsteknikker, kan vi lære en del om andre mennesker og opnå en bedre kontakt, ved at respektere forskelligheder.

Med anerkendelse styrkes selvværdet, og med ros styrkes selvtilliden.